fbpx
Zimple - KUMPPANISI MARKKINOINNIN JA MYYNNIN YHTEISPELISSÄ

HubSpot vai SharpSpring? Mikä on oikea teknologiavalinta markkinoinnin automaatioon?

Markkinointiautomaation käyttöönotto on aina suuri investointi, mutta se on myös tärkeä askel tulevaisuuteen satsaavassa ja kehittyvässä organisaatiossa. Järjestelmän tehokas hyödyntäminen vaatii organisaatiolta toimenpiteitä, kuten henkilöstön kouluttamista, sitouttamista muutostyöhön sekä laadukasta ja säännöllistä sisällöntuotantoa. Vaikka markkinointiautomaation käyttöönotto on aina sisältölähtöinen projekti, on teknologiavalinnalla paljon merkitystä projektin onnistumisen suhteen.

Markkinointiteknologiat ovat kehittyneet viime vuosina huimaa vauhtia. Uusien ominaisuuksien lisäksi parantuneet integraatiomahdollisuudet mahdollistavat saumattoman tiedonkulun esimerkiksi CRM-järjestelmän, markkinointiautomaation ja laskutusrajapinnan, kuten Visman välillä. Valmiita järjestelmäintegrointeja on olemassa runsaasti – läheskään aina ei tarvitse lähteä itse rakentelemaan koodinpätkiä.  Mikäli olemassa olevien järjestelmien välille ei kuitenkaan  löydy valmista rajapintaa, niin esim. Zapier auttaa monessa tapauksessa integroimisessa ja työnkulkujen automatisoinnissa (lisää tietoa mm. tässä blogikirjoituksessamme).

Voimme rakentaa erillisistä palasista automaattisen liidien jalostuskoneen kustannustehokkaasti. Toki tällaisten järjestelmien kasaaminen vaatii kokemusta eri ohjelmistoista ja perehtyneisyyttä asiaan. Seuraavissa kappaleissa vertailemme kahta hyvin erilaista markkinointiautomaatiojärjestelmää HubSpotia ja SharpSpringia, ja arvioimme, kumpi tuottaa markkinointi-investoinneille parempia tuloksia.

Mitä markkinoinnin automaatio -järjestelmällä tehdään?

Ennen kuin käymme läpi eri järjestelmien  ominaisuuksia, on hyvä tehdä ero markkinoinnin automaation ja sähköpostimarkkinoinnin välille.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmällä on:

  • Mahdollisuus tehdä monipuolisia automaatioita sekä yrityksen sisäiseen käyttöön että sähköposti-automaatioita yrityksen ja asiakkaan väliseen viestintään
  • SMS-automaatiot
  • Työkalun sisäinen CRM
  • Lead Scoring -ominaisuus
  • Mahdollisuus segmentoida asiakkaita tarkasti
  • Kampanjoiden analytiikkatyökalut

Vaikka puhumme markkinoinnin automaatiosta, pelkkä automaatiojärjestelmä ei automatisoi markkinointiasi tai vähennä markkinointiin laitettavia aika- tai rahapanostuksia. Sen sijaan markkinoinnin automaatio pisteyttää liidisi ja lähettää heille oikea-aikaisia viestejä haluttujen kriteerien mukaan. Kun kontakti saavuttaa tietyn liidipisteytyksen, voidaan tiedot siirtää myyntijohdolle automaattisesti CRM-järjestelmään.

Kun lähdetään ottamaan käyttöön markkinoinnin automaatiota, suositeltavaa olisi myös sitoutua sisältöjen tuottamiseen joko itse tai ostopalveluna. Näin järjestelmästä saadaan parhaat hyödyt irti.

HubSpot ja SharpSpring ovat molemmat täysiverisiä markkinoinnin automaation työkaluja

Sekä HubSpot että SharpSpring ovat monipuolisia järjestelmiä. Visuaaliset käyttöliittymät tekevät automaatioiden suunnittelusta helppoa ja mahdollistavat monimutkaistenkin logiikoiden toteuttamisen. Myös liidien pisteytys ja markkinoinnin tulosten seuraaminen onnistuu kätevästi kummassakin.

HubSpotissa ja SharpSpringissa automaatio voi käynnistyä mm. seuraavilla tavoilla:

  • Henkilö täyttää lomakkeen
  • Henkilö lukee sähköpostin ja klikkaa siinä olevaa linkkiä
  • Henkilö vierailee verkkosivulla
  • Liidipisteet ylittävät tietyn rajan
  • Henkilö tekee ostoksen verkkokaupassa
  • Havaitaan hylätty ostoskori
  • Tietyn ajankohdan määreet täyttyvät

HubSpot – monipuolinen, mutta hintava ja sitova

HubSpot sisältää kaikki tärkeimmät elementit markkinointiautomaation toteuttamiseen. Samaan ohjelmistoon on paketoitu laaja kattaus ominaisuuksia tukemaan sisältömarkkinointia ja liidien hankintaa. HubSpotiin siirtyminen on kuitenkin strategisesti suuri päätös, jossa riskinä ovat korkeat lisenssi- ja käyttöönottokustannukset sekä lukkiutuminen yhden toimittajan teknologiaympäristöön.

HubSpot sisältää mm. seuraavat toiminnot:

  • Verkkosivuston julkaisujärjestelmä ja blogi
  • Laskeutumissivut
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Markkinoinnin automaatio
  • Liidien hallinta
  • Analytiikka

SharpSpring – järkevä niin hinnan kuin ominaisuuksien puolesta

SharpSpring on suosittu kahdesta syystä: se on äärimmäisen kokonaisvaltainen mutta silti kustannustehokas työkalu markkinoinnin automaation toteuttamiseen.

Suurin ero näiden järjestelmien välillä on se, että SharpSpringin käyttöönotto ei vaadi niin suurta riskinottoa kuin HubSpotilla, jossa asiakkaan pitää sitoutua kalliiseen vuosilisenssiin ja yhden toimittajan järjestelmään.

SharpSpringin ominaisuuksia ovat mm:

  • Markkinoinnin automaatio
  • Visuaalinen automaatioiden rakennustyökalu
  • CRM
  • Liidien hallinta ja pisteytys
  • Sivuston tapahtumien seuranta
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Facebook Custom Audiences -mainonta
  • Lomaketyökalu
  • Erilaiset triggerit (esim. notifikaatiot myynnille)
  • Paljon valmiita integraatioita

Työkalujen hinnoittelu

Yleensä hinnasta puhutaan viimeisenä. Hinnoitteluun vaikuttavat kolme asiaa: lisenssitaso, kontaktimäärä ja erikseen hinnoitellut ominaisuudet.

  • Lisenssitaso, eli kuinka paljon ominaisuuksia haluat (Pro, Enterprise, Plus…)
  • Kontaktimäärä, jonka aiot tuoda työkaluun (esim. max 10 000 kontaktia)
  • Erikseen hinnoitellut ominaisuudet

Hinnoittelun lisäksi toinen merkittävä ero tulee sitoutumisessa järjestelmään.

  • HubSpot hankitaan (ja maksetaan) aina vuodeksi kerrallaan.
  • SharpSpringin voit hankkia toistaiseksi kuukausimaksulla tai sitoutua siihen vuodeksi kerrallaan, jolloin kuukausihinta on edullisempi.

Näin ollen voit tehdä SharpSpringilla helpommin muutaman kuukauden mittaisen testikampanjan. Panostus on pieni ja saat selvän kuvan järjestelmän toimivuudesta sekä soveltuvuudesta tarpeisiisi. HubSpot lisäksi veloittaa ensimmäisenä vuonna niin sanotun ”onboarding-kulun”. Mikäli ostat HubSpot-lisenssin itse suoraan HubSpotilta, joudut maksamaan onboarding-kulun, joka on 2760 € HubSpot Marketing Pro -lisenssin ja 5500 € HubSpot Marketing Enterprise -lisenssin ostajalle. SharpSpringissä tätä kulua ei ole.

Yhteenveto

Koska me Zimplessä uskomme nopeaan ja ketterään käyttöönottoon sekä joustavaan hinnoitteluun tinkimättä kuitenkaan toiminnoista, kallistumme luonnollisesti SharpSpringin kannalle. Hinta-laatusuhde on SharpSpringissä vertaansa vailla ja käyttäjät erittäin tyytyväisiä. Iso etu on myös se, ettei SharpSpring sido mihinkään – sillä on mahdollista toteuttaa vaikka kokeilujakso ilman pelkoa yhden toimittajan loukkuun jäämisestä.

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Soita 000 000 0000